Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Cholesterol

Jak działa cholesterol?

Niektóre produkty spożywcze określa się mianem „bomb cholesterolowych”, których powinno się unikać. Inne uznawane są za korzystne dla zdrowia. Na przykład zaleca się spożycie ryb, cielęciny i drobiu zamiast mięsa wieprzowego i wołowego, ale często nie prowadzi to do znaczącego ograniczenia poziomu cholesterolu w surowicy krwi. Jak zatem skutecznie przeciwdziałać wysokiemu stężeniu tej substancji?

Cholesterol jest substancją podobną do tłuszczu, która znajduje się w organizmie człowieka i zwierząt. Służy jako budulec dla komórek ciała, jako substancja wyjściowa do produkcji kwasów żółciowych niezbędnych w procesie trawienia, a także potrzebny jest do wytwarzania różnych hormonów. Cholesterol jest produkowany przez organizm w wystarczającej ilości i nie trzeba go dodatkowo dostarczać z pożywieniem. Niestety wiele artykułów spożywczych zawiera znaczne ilości cholesterolu i w przypadku ich pożywania dochodzi do wzrostu stężenia cholesterolu we krwi.

We krwi występują dwa rodzaje cholesterolu: tak zwany „zły” i „dobry”. Ten pierwszy jest transportowany przez krew do komórek i jeżeli ilość dostarczonego cholesterolu przekroczy zapotrzebowanie komórek, odkłada się on w naczyniach krwionośnych tworząc zatory. Rośnie ryzyko wystąpienia zawału serca. Im więcej „złego” cholesterolu w naszym organizmie, tym gorzej. „Dobry” cholesterol jest transportowany przez krew do wątroby, gdzie ulega ostatecznemu rozkładowi. Nie odkłada się w naczyniach krwionośnych. Im więcej „dobrego” cholesterolu, tym lepiej dla naszego organizmu.

Jak radzić sobie z utrzymaniem prawidłowego poziomu cholesterolu?

Poniżej znajdują się pomocne zasady dietetyczne przy podwyższonym poziomie cholesterolu. Ważne: proszę pamiętać, że rady zamieszczone poniżej nie zastąpią konsultacji z lekarzem!

  • Ogranicz spożycie żółtek jaj, majonezu zawierających bardzo dużo cholesterolu.
  • Ogranicz spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego (poza rybami), bowiem produkty te: czerwone mięso, kiełbasy, drób, dziczyzna, tłuste mleko, masło i sery żółte, zawierają dużo cholesterolu.
  • Spożywaj zdrowe tłuszcze. Produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe (np. masło) powinny zostać zastąpione przez produkty bogate w kwasy nienasycone: oleje roślinne, wysokiej jakości margaryny roślinne (bez zawartości tzw. izomerów trans), ryby morskie: makrela, śledź, łosoś, tuńczyk.
  • Jedz dużo warzywroślin strączkowych (fasola, groch, soczewica, soja) oraz produktów z pełnego zboża (razowy chleb, brązowy ryż, kasza gryczana itp.). Są one pełne substancji odżywczych, sycące, a jednocześnie chronią przed nadwagą.
  • Urozmaicaj jedzenie! Wzrostowi poziomu cholesterolu przeciwdziała spożywanie takich produktów jak soja, siemię lniane, olej z oliwek, otręby, ziemniaki, niskotłuszczowe przetwory mleczarskie.
  • Bądź aktywny! W dowolny sposób: tańcz, spaceruj, biegaj z psem. Regularna aktywność ruchowa wzmacnia serce i pozwala na pozbycie się nadwagi.

W przypadku wysokiego stężenia cholesterolu, niezależnie od zastosowania podanych wyżej wskazówek niezbędna jest konsultacja z lekarzem.

Dieta ograniczająca cholesterol

Unikaj przede wszystkim żywności bogatej w cholesterol, np. żółtek jaj, czerwonego mięsa, tłustego mleka i nabiału, podrobów. Z tego powodu zaleca się zwiększenie ilości spożywanych ryb, drobiu, potraw z nasion strączkowych (np. soi) kosztem ilości spożywanego czerwonego mięsa.

Uważaj na tłuszcze ukryte np. w batonikach, ciastkach, wędlinach. Stosuj zdrowe tłuszcze. Nienasycone kwasy tłuszczowe (pochodzenia zwierzęcego) należy zastąpić wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi (tłuszczami roślinnymi i rybimi). Zwykle zaleca się zastąpienie masła margarynami roślinnymi. Jednakże należy wybierać jedynie margaryny najwyższej jakości, nie zawierające izomerów trans (na opakowaniu margaryny powinna być informacja o ich zawartości). Zdrowe są wszelkie oleje roślinne w szczególności olej z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany.

Spożywaj jak najwięcej ryb, w szczególności ryb morskich (łosoś, tuńczyk, makrela, śledź) zawierających znaczące ilości kwasy tłuszczowe omega-3. Jedź jak najwięcej warzyw i produktów z pełnoziarnistych ziaren (np. chleb żytni razowy, graham, ryż brązowy, makaron z maki razowej itp.). Poza zawartością błonnika i wielu cennych składników odżywczych (np. witamin, składników mineralnych , bioflawonoidów), korzystnie oddziałujących na stan zdrowia, zapewniają one uczucie sytości i zapobiegają tyciu. Ponadto, błonnik pokarmowy obniża poziom cholesterolu.

Zróżnicowana dieta zawierająca dużo pełnoziarnistych produktów zbożowych, owoców, warzyw, sałatek, ziemniaków, niskotłuszczowego mleka i przetworów mlecznych (poza serami żółtymi i tłustymi serami białymi) pomoże Ci utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu. Regularna aktywność fizyczna i zrzucenie nadwagi są bardzo pomocne w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi.