Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Magnez - znaczenie dla organizmu

Magnez: znaczenie magnezu dla funcjonowania organizmu

Magnez jest drugim pod względem ważności pierwiastkiem w komórkach ludzkiego organizmu, zaraz za wapniem i jednym z najważniejszych elektrolitów. Pełni też funkcje budulcowe w kościach oraz wchodzi w skład innych tkanek, ale przede wszystkim pełni rolę katalizatora w setkach reakcji chemicznych w całym organizmie. Największe ilości magnezu w organizmie człowieka, bo aż 60%, zgromadzone jest w kościach. Niespełna 30% tego pierwiastka zlokalizowane jest w mięśniach, a reszta w tkankach miękkich i płynach międzykomórkowych.

Przyswajanie magnezu

Przyswajanie (absorbcja) magnezu odbywa się w jelicie cienkim, skąd za sprawą specjalnego białka TRPM6 jest on transportowany do naczyń krwionośnych i dalej do wszystkich komórek organizmu.  Organizm bardzo precyzyjnie kontroluje poziom magnezu w tkankach (używając do tego innego białka regulatorowego), wydalając jego nadmierne ilości. Do wydalania dochodzi w nerkach, skąd pierwiastek usuwany jest wraz z moczem. Z tego powodu szeroko reklamowane preparaty zawierające chelaty magnezu - jak się okazuje - nie są lepiej wykorzystywane przez organizm, bowiem równie dobrze są absorbowane jak i wydalane. Dla zwiększonej bioretencji (gromadzenia) magnezu najważniejsza jest dawka magnezu dostarczana każdego dnia.

Produkty spożywcze źródłem magnezu

Magnez występuje w wielu pokarmach, jednak wykazuje on słabą przyswajalność. Przyswajalność utrudnia obecność w pokarmie takich składników, jak błonnik i fityniany (występujące w otrębach i produktach zbożowych).  Dodatkowo proces gotowania często wypłukuje magnez z pokarmu. Chcąc więc zapewnić prawidłowe jego ilości w pożywieniu, niezbędna jest dieta urozmaicona i bogata przede wszystkim w takie produkty, jak: kakao, czekolada (gorzka), orzechy, migdały, kasza gryczana, groch, fasola, zielone warzywa, banany, owoce suszone, pieczywo z pełnego przemiału, mięso, mleko oraz ser. Przyswajaniu sprzyja dieta zawierająca białka pochodzenia zwierzęcego, tłuszcze nienasycone oraz witaminy B6 i D. Jeśli dieta nie zapewnia prawidłowego poziomu magnezu stosowana jest suplementacja preparatami z odpowiednio wysoką dawką magnezu.

Braki magnezu

Zbyt wysoki poziom magnezu w organizmie jest zjawiskiem stosunkowo rzadkim. Zdecydowanie częściej występuje zbyt niski jego poziom, co może objawiać się: zmęczeniem i osłabieniem, trudnościami w koncentracji i zapamiętywaniu, osłabieniem odporności, drganiem powiek, drżeniem i mrowieniem kończyn, kurczami w łydkach, nierównym biciem serca, zwiększoną podatnością na stres i trudnościami z zasypianiem

Złożone przyczyny braku magnezu

Najczęściej braki magnezu spowodowane są nieprawidłową dietą: ubogą w produkty zawierające magnez oraz stosowaniem produktów, które utrudniają jego przyswajanie: piciem dużej ilości kawy i mocnej herbaty, alkoholu, spożywaniem produktów z dużą ilością cukrów, otrąb i produktów pełnoziarnistych, coli (fosforany), kaszy gryczanej i szpinaku (szczawiany).

Z drugiej strony obecny styl życia -  przede wszystkim stres - wywołuje zwiększone zapotrzebowanie organizmu na magnez. W połączeniu z nieprawidłową dietą prowadzić to może do niskiego poziomu magnezu w organizmie.

Rola magnezu w organizmie

Magnez odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów organizmu, w szczególności układu mięśniowego, nerwowego, sercowo-naczyniowego, kostno-stawowego i immunologicznego. Bierze też udział w większości reakcji metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka.

Amerykański Instytut Zdrowia (NIH) uznaje magnez za minerał niezbędny do przeprowadzenia ponad 300 reakcji biochemicznych. W grupie tej znajdują się m. in. procesy odpowiedzialne za utrzymanie:

  • prawidłowej funkcji mięśni i nerwów,
  • odpowiedniej mineralizacji kości,
  • optymalnego rytmu serca,
  • stabilności błon komórkowych,
  • prawidłowej odporności organizmu.

Magnez jest również niezbędny do właściwego zarządzania poziomem cukru we krwi oraz do regulowania ciśnienia krwi. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał opinię, z której wynika, że magnez odpowiada ponadto za syntezę białek, redukcję zmęczenia i zachowanie równowagi elektrolitowej.