Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Profilaktyka

Układ krwionośny

Możesz mieć wpływ na ryzyko wystąpienia choroby zapobiegając czynnikom jej sprzyjającym. I odwrotnie, istnieją czynniki zmniejszające ryzyko rozwoju niektórych chorób, tzw. chorób zależnych od stylu życia. Regularne ćwiczenia zwiększają lub przynajmniej utrzymują sprawność Twojego serca. Nie ważne czy chodzisz, pływasz, czy jeździsz na rowerze. Ważne aby dobrać odpowiedni rodzaj aktywności fizycznej i jej intensywność ze swoim lekarzem lub certyfikowanym fizjoterapeutą. Spokojne podejście do wyzwań stawianych w pracy i w życiu prywatnym, np. dzięki stworzeniu odpowiedniego planu działania na każdy dzień, ćwiczeń relaksacyjnych itp. pomaga unikać stresu i problemów osobistych.

Spróbuj powstrzymać się od palenia, a wzrośnie oczekiwana długość Twojego życia. Po 2 latach od rzucenia palenia ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego spada do poziomu osoby, która nigdy nie paliła. Stosuj zróżnicowaną dietę bogatą w witaminy, unikaj tłustych potraw mięsnych. Rośliny strączkowe, zboża, warzywa i owoce są zdrowsze niż nadmierna ilość mięsa. Jeśli nie chcesz z niego rezygnować, jedz chude mięso, takie jak ryby i drób, zamiast tłustego. Dodatkowo zmniejszenie ilości soli i cukru w diecie sprzyja zachowaniu zdrowia. Zdrowe odżywianie pomoże Ci nie tylko zrzucić trochę kilogramów, ale także zmniejszyć ciśnienie krwi.

Wysokie ciśnienie krwi jest ważnym czynnikiem ryzyka, ważniejszym nawet od poziomu cholesterolu. Jeśli masz dziedziczną skłonność do wysokiego ciśnienia, powinno ono być regularnie sprawdzane, nawet u młodszych osób. Nieprawidłowe odżywianie, brak ćwiczeń i dziedziczne skłonności są głównymi czynnikami wpływającymi na wysoki poziom lipidów we krwi. Poprzez odkładanie się w naczyniach krwionośnych, na przykład w naczyniach wieńcowych dostarczających tlen sercu, ich nadmiar powoduje chorobę miażdżycową serca (wieńcową) lub mózgu (ryzyko udaru).

Ochrona stawów

Prawidłowe odżywianie

Styl życia jest istotnym czynnikiem w utrzymaniu zdrowych stawów. Podobnie jak w wypadku układu krwionośnego, palenie ma niekorzystny wpływ na zdrowie stawów, gdyż zmniejsza ilość tlenu dopływającą do chrząstek i torebek stawowych. Pozytywny wpływ ma zrównoważona dieta zawierająca produkty pełnoziarniste i dużą ilość owoców i warzyw. Witaminy C i E, a także selen są dobrym sposobem walki z wolnymi rodnikami. Wapń i witamina D są kluczowe dla mocnych kości. Dodatkowym składnikiem chroniącym stawy jest glukozamina.

Nadwaga

Zużycie stawów zachodzi szybciej u osób z nadwagą, niż u osób o prawidłowej wadze. Gdy masa ciała jest zbyt duża, na stawy działa większy nacisk, co powoduje ich szybsze „zużycie”. Rozwój choroby zwyrodnieniowej w jednym ze stawów powoduje dodatkowe obciążenia w innych stawach i ścięgnach. W tym wypadku zalecane jest zmniejszenie wagi. Utrzymanie prawidłowej wagi jest najważniejszym sposobem ochrony stawów.

Zapotrzebowanie na energię zauważalnie maleje wraz z wiekiem, dlatego zmniejszenie i/lub utrzymanie prawidłowej wagi jest możliwe tylko dzięki zmniejszeniu ilości jedzenia i zwiększeniu ilości ruchu. Wysiłek fizyczny może pomóc w redukcji masy ciała, jednakże uprawiany w nieprawidłowy sposób zwiększa ryzyko uszkodzeń stawów i nie jest efektywny, np. zbyt szybki bieg nie jest optymalny dla odchudzania i zwiększania ogólnej sprawności. Jeśli nie przeszedłeś odpowiedniego treningu, powinieneś zasięgnąć porady kompetentnego trenera a przy poważnych chorobach również kardiologa, lekarza sportowego lub fizjoterapeuty.

Jak dbać o stawy?

A oto sposoby jak chronić stawy w ciągu całego dnia:

  • Nie siedź ani nie stój wiele godzin nieruchomo. Zamiast tego co jakiś czas zmień pozycję, wstań, przejdź się, rozciągnij mięśnie…
  • Zwróć uwagę na to, aby nie sięgać na siedząco wysoko ani pod biurko (co powoduje nienaturalne wygięcie kręgosłupa).
  • Unikaj nierównych obciążeń, np. trzymaj torby z zakupami w obu rękach.
  • Gdy podnosisz coś ugnij kolana. Trzymaj przedmioty tak blisko ciała jak to możliwe.
  • Używaj wysokiej jakości, średnio twardych materacy, które wspierają naturalny kształt kręgosłupa. Podobnie z fotelami i sofami, ważne by były ergonomicznie wyprofilowane i nie były zbyt miękkie.
  • Kup dobre buty, które nie uciskają stopy i posiadają elastyczne podeszwy, szczególnie do treningu lub fizycznej pracy.

Wniosek: Za wszelką cenę unikaj wszystkiego co powoduje nadmierne przeciążenia stawów, a w szczególności ból! Ważne aby chronić stawy przed dużym, jednostronnym przeciążeniem. Dotyczy to również stawów, które już są częściowo uszkodzone. W każdym treningu zdecydowanie nie należy przekraczać progu bólu (poza specyficznym treningiem kulturystycznym, w odniesieniu do tzw. zakwasów).