Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Dieta dla stawów

Dieta dla stawów

Kolagen, lipidy, kwasy tłuszczowe omega-3, glukozamina i chondroityna oraz antyoksydanty to składniki odżywcze, niezbędne dla zachowania zdrowia stawów. Wykazują działanie ochronne przed wolnymi rodnikami, dostarczają składników budulcowych i pozwalają na odbudowę tkanki chrzęstnej oraz zwiększenie syntezy mazi stawowej.

Wiele z tych składników występuje przede wszystkim w produktach pochodzących z morza: tłustych rybach, małżach i innych owocach morza. Szczególnie korzystny zestaw lipidów występuje w nowozelandzkich małżach zielonych. Glukozamina i chondroityna występują naturalnie w chrząstkach i są spożywane pod postacią przetworów rybnych lub mięsnych oraz zup czy galaretek. Z kolei najlepszym źródłem antyoksydantów, takich jak witamina C i E, selen i cynk są owoce, warzywa oraz orzechy, ziarna zbóż i oleje roślinne.

Omega-3 kwasy tłuszczowe
Tłuste ryby morskie, takie jak: łosoś, śledź, makrela, flądra, sardynki, małże nowozelandzkie.
Witamina C
Zalecane spożycie: 80 mg / dzień  może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Czarna porzeczka45 g17 kcal
Pietruszka50 g138 kcal
Jarmuż62 g23 kcal
Papryka80 g16 kcal
Brokuły70 g20 kcal
Szpinak114 g23 kcal
Kiszona kapusta400 g60 kcal
Cytryna151 g60 kcal
Selen
Zalecane spożycie: 55 µg / dzień  może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Orzech kokosowy7 g24 kcal
Nerki wieprzowe7 g13 kcal
Borowiki30 g8 kcal
Kalarepa33 g8 kcal
Inne pokarmy zawierające selen: orzechy brazylijskie, siemię lniane, łosoś, soja, ogórek, homary, nasiona słonecznika, flądra, karmazyn, małże, krewetki, ryż, wieprzowina, dorsz, wołowina.
Witamina E
Zalecane spożycie: 12,0 mg / dzień może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Maliny świeże1316 g447 kcal
Jarmuż gotowany473 g103 kcal
Orzechy laskowe46 g290 kcal
Migdały słodkie46 g262 kcal
Pasztet sojowy318 g930 kcal
Olej z kiełków pszenicy7 g60 kcal
Olej słonecznikowy19 g169 kcal
Cynk
Zalecane spożycie: 10 mg / dzień może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Ser twardy (żółty)222 g651 kcal
Cielęcina gotowana246 g263 kcal
Wątróbka wieprzowa gotowana162 g200 kcal
Nasiona słonecznika192 g1115 kcal
Kiełki pszenicy72 g234 kcal
Płatki owsiane gotowane246 g911 kcal
Orzechy nerkowca476 g2724 kcal
Pieczywo pełnoziarniste416 g781 kcal