Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Dieta dla urody

Dieta dla urody

Nieprawidłowa dieta może powodować osłabienie cebulek włosowych, osłabienie struktury włosów i ich wypadanie, przedwczesne siwienie oraz kruchość paznokci i powstawanie przebarwień. Przy tego typu problemach należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią podaż witamin i składników mineralnych w diecie, w tym takich jak krzem, siarka i biotyna.

Krzem wpływa na prawidłową wytrzymałość włosów i ich kondycję. Występuje głównie w ziarnach zbóż, warzywach i owocach morza. W suplementach diety często dostarczany jest w postaci wyciągu ze skrzypu. Siarka występuje we włosach pod postacią aminokwasów siarczkowych (cysteiny i metioniny), a ich rola to tworzenie struktury keratyny, tworzącej główną białkową strukturę włosów, skóry i paznokci. Najlepszym źródłem tych aminokwasów są: czosnek, cebula, jaja, ryby. Witaminy z grupy B wpływają korzystnie na metabolizm komórek, w tym syntezę białek; szczególnie brak biotyny, niacyny oraz tiaminy mogą wpływać niekorzystnie na stan skóry i cebulek włosowych. Biotyna (witamina B7) uczestniczy w budowie wiązań siarczkowych w macierzy włosa i paznokci, czyli w ich „korzeniach”. Witamina C wspomaga wytwarzanie kolagenu tworzącego główną strukturę skóry właściwej. To kolagen nadaje skórze odpowiednią elastyczność i jędrność. Cynk zapobiega kruchości oraz łamliwości paznokci. Miedź odpowiada między innymi za prawidłową pigmentację skóry i włosów.

Biotyna
Zalecane spożycie: 50 µg / dzień może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Jaja200 g308 kcal
Orzeszki ziemne147 g825 kcal
Wątroba wołowa50 g65 kcal
Płatki owsiane250 g925 kcal
Inne źródła biotyny to: banany, pomidory, śledź, pstrąg, ryż, wątroba wołowa, drożdże, wątroba cielęca, nerki, orzeszki ziemne, płatki owsiane, groch, soczewica, żółtko jaja, soja, orzechy, zboża i produkty mleczne.
Krzem
Dzienne zapotrzebowanie szacuje się od 5 do 10 mg dziennie.
Krzem zawarty głównie w produktach roślinnych, takich jak warzywa, zboża, owoce np.: owies, ziemniaki, zielona fasola, proso, żyto, banany, pory, ogórki.
Cynk
Zalecane spożycie: 10 mg / dzień może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Ser twardy (żółty)222 g651 kcal
Cielęcina gotowana246 g263 kcal
Wątróbka wieprzowa162 g200 kcal
Nasiona słonecznika192 g1115 kcal
Kiełki pszenicy72 g234 kcal
Płatki owsiane gotowane246 g911 kcal
Orzech nerkowca476 g2724 kcal
Pieczywo pełnoziarniste416 g781 kcal
Witamina C
Zalecane spożycie: 80 mg / dzień może zapewnić następująca porcja żywności:
PorcjaEnergia
Czarna porzeczka45 g18 kcal
Pietruszka50 g138 kcal
Jarmuż62 g23 kcal
Papryka80 g16 kcal
Brokuły70 g20 kcal
Szpinak114 g23 kcal
Kiszona kapusta400 g60 kcal
Cytryna151 g60 kcal