Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Zmęczone oczy – jak o nie dbać, by zachować wzrok w dobrej formie

Zmęczone oczy – jak o nie dbać, by zachować wzrok w dobrej formie

co na zmęczone oczy

Bez całkowicie sprawnego wzroku ciężko wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie. Żyjąc coraz szybciej i intensywniej, zapominamy o prawidłowej higienie oczu. Nasz wzrok jest przemęczony, bo każdego dnia musi radzić sobie z godzinami spędzonymi przed monitorem komputera i innych urządzeń, zanieczyszczeniem powietrza, nieodpowiednim oświetleniem czy wysuszającą klimatyzacją i ogrzewaniem. Jak dbać o oczy i zapobiegać ich zmęczeniu?

Zmęczony wzrok – objawy

Styl życia, jaki współcześnie prowadzimy, często negatywnie wpływa na kondycję naszego wzroku i jakość widzenia. Zdarza się, że czujemy nieprzyjemne pieczenie, suchość lub dostrzegamy zaczerwienienie oczu. Może prowadzić do tego nie tylko długotrwała praca przy komputerze, ale też warunki środowiska, w jakim przebywamy. Jak rozpoznać, że nasze oczy są zmęczone i wymagają konsultacji okulistycznej oraz wzmożonej profilaktyki? Niepokojące powinny nam się wydać objawy tj.:

  • swędzenie i pieczenie oczu
  • wrażenie piasku pod powiekami
  • zaczerwienienie oczu
  • niewyraźne widzenie
  • nadwrażliwość na światło, światłowstręt
  • bóle oczu
  • bóle głowy
  • drżenie powiek
  • wrażenie suchości oczu

Zadbaj o odżywienie oczu. Stosuj preparaty na zdrowe oczy>>

Zmęczenie oczu – przyczyny

W czym szukać przyczyny zmęczonych oczu? Wpływ na wzrok mają nie tylko różnego rodzaju choroby i alergie, ale w szczególności nasze codzienne zwyczaje, warunki w pracy oraz styl życia. Okazuje się, że znaczenie ma nie tylko intensywność oświetlenia, ale też dieta bogata w odpowiednie witaminy, picie dostatecznej ilości wody oraz wietrzenie w pomieszczeniach, w których długo przebywamy. Jakie są przyczyny zmęczonego wzroku?

  • niedobory witamin i minerałów odpowiedzialnych za funkcjonowanie wzroku

To co jemy, ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, również na zdrowie oczu. Źle zbilansowana dieta, w której brakuje witamin – szczególnie A, E i C- oraz minerałów, może wpłynąć na pogorszenie się jakości wzroku, szybsze meczenie się oczu oraz różnego rodzaju dolegliwości, np. drganie powieki.

  • nieleczone i niekorygowane wady wzroku oraz źle dobrane okulary

Kiedy nie nosimy okularów, a nasz wzrok wymaga korekcji, każdego dnia bardzo go obciążamy. Ważne jest także dobranie odpowiednich okularów lub soczewek kontaktowych. Negatywnie na kondycję oczu wpłyną zarówno za słabe, jak i za mocne szkła korekcyjne.

  • zapalenie spojówek, tęczówki, rogówki

Objawy, jakie rozpoznajemy jako zmęczenie oczu, mogą wynikać również z różnego rodzaju chorób oczu. Aby to zweryfikować, należy skonsultować się z lekarzem okulistą.

  • zaburzone ciśnienie wewnątrzgałkowe

Podczas wizyty u okulisty lekarz powinien zmierzyć poziom ciśnienia wewnątrzgałkowego. Zbyt wysokie może oznaczać podejrzenie jaskry. W tym wypadku konieczne będą kolejne badania, które zweryfikują wynik.

  • zespół suchego oka

Najczęstszą przyczyną swędzenia, pieczenia, zaczerwienienia oczu i uczucia pisaku pod powieką jest zespół suchego oka. Powstaje wtedy, kiedy zaburzona zostaje produkcja nawilżającego filmu łzowego. Może być go zbyt mało – wtedy czujemy suchość oczu – lub może mieć zmieniony skład.

  • działanie promieni UV

Ostre promienie słońca w upalne dni lub odbijające się od białego śniegu mogą uszkadzać i męczyć wzrok. Ochrona oczu przed promieniami UV jest więc tak samo ważna, jak smarowanie skóry kremem z filtrem

  • długotrwała praca przy komputerze

To jedna z głównych przyczyn zmęczonego wzroku. Męczy go nie tylko długie siedzenie przed monitorem, ale też niewłaściwe warunki w pomieszczeniu do pracy. Przyczyną może być również to, że po wielogodzinnym przesiadywaniu przy komputerze, w domu odpoczywamy przy kolejnych monitorach emitujących światło i odblaski: telewizorze, smartfonie czy tablecie. W konsekwencji nasz wzrok nie może odpocząć i się zregenerować.

Jak nie męczyć oczu przy komputerze
  • zbyt słabe lub za mocne oświetlenie

Szkodliwe dla wzroku jest zbyt słabe i za mocne oświetlenie. Najlepiej, aby w pomieszczeniu znajdowało się główne źródło światła rozproszonego oraz dodatkowe lampki, np. do czytania czy prac wymagających precyzji. Nie należy również patrzeć prosto w zapaloną żarówkę.

  • długotrwałe przebywanie w klimatyzowanych lub przegrzewanych pomieszczeniach

Klimatyzowane lub przegrzewane i niewietrzone pomieszczenia mają wpływ na produkcję łez i nawilżenie oczu. Mogą prowadzić do zespołu suchego oka.

  • pył i zanieczyszczenie powietrza

Podobnie negatywny wpływ mają różnego rodzaju zanieczyszczenia powietrza, praca w zapylonych pomieszczeniach czy długotrwałe przebywanie na dworze, kiedy wskaźniki znacznie przekraczają normy smogowe.

  • praca wymagająca długotrwałego skupienia wzroku

Wzrok męczy się również wtedy, kiedy znacznie i długotrwale go wytężamy, np. czytając, szyjąc, wykonując robótki ręczne lub naprawy. Musimy wtedy skupić się na szczególe, który jest blisko naszych oczu. Warto wtedy przerwać pracę, aby spojrzeć w dal, najlepiej przez okno. Pomagają również spacery i kontakt z naturą, który pomaga oczom odpocząć od wytężonej pracy lub światła monitorów.

Zespół suchego oka – przyczyny i objawy

Zespół suchego oka to jedna z najczęstszych przyczyn problemu ze wzrokiem. Prowadzi do niego zarówno przebywanie w środowisku nasilającym wysuszanie oczu i parowanie łez, jak również różnego rodzaju dolegliwości i choroby:

  • wytwarzanie za małej ilości łez
  • niewłaściwy skład filmu łzowego
  • nadmierne parowanie spowodowane np. przebywaniem w przegrzewanych lub klimatyzowanych pomieszczeniach
  • u kobiet przed lub w okresie menopauzy
  • u kobiet w okresie zespołu napięcia przedmiesiączkowego
  • u osób palących papierosy
  • u osób po laserowej korekcji wzroku
  • jeden z objawów chorób autoimmunologicznych, dermatologicznych, neurologicznych

Objawy nasilają się również zimą, kiedy powietrze jest zimne, suche, bardziej zanieczyszczone smogiem, a w pomieszczeniach są ogrzewane. Wzmożone wysychanie oczu można zaobserwować również na wakacjach w krajach, w których klimat jest suchy i gorący lub latem, kiedy często wykorzystuje się klimatyzację i wentylację.

Zespół suchego oka wiąże się z wieloma uciążliwymi dolegliwościami, które często nazywamy zmęczeniem wzroku i bagatelizujemy lub szukamy przyczyn w czymś innym. Jak go rozpoznać, by móc mu zapobiegać lub szybko rozpocząć leczenie pod okiem okulisty? Objawami, które świadczą o tym, że mamy zaburzone wytwarzanie łez są:

  • swędzenie, pieczenie i zaczerwienienie oczu
  • uczucie piasku pod powieką
  • wrażenie suchości oczu
  • gromadzenie się wydzieliny w worku spojówkowym

Jeśli mamy wrażenie, że nasze oczy są wysuszone i mamy trudności z mruganiem, możemy być niemalże pewni, że wystąpił u nas problem z wytwarzaniem niedostatecznej ilości filmu łzowego. Nie należy jednak wykluczać zespołu suchego oka, jeśli nie odczuwamy tych dolegliwości. Może się okazać, że nasze oczy produkują łzy, ale mają one niewłaściwy skład.

nawilżenie oczu przed komputerem

Higiena oka – jak dbać o oczy. Co na suche i bolące oczy

Niewłaściwa higiena wzroku na co dzień może prowadzić nie tylko do wystąpienia zespołu suchego oka, ale także do rozwoju poważniejszych chorób lub nawet pogorszenia się jakości widzenia. Zmęczone oczy to także duży dyskomfort podczas pracy, a problemy ze wzrokiem mogą powodować nawet bóle i zawroty głowy oraz nudności. W konsekwencji trudno jest nam się skupić, a oczy są coraz bardziej przeciążone. Co robić, aby nie doprowadzić do zmęczenia oczu i zespołu suchego oka:

  • zadbaj o higieniczną pracę przy komputerze

Długotrwała praca przy komputerze potrafi znacznie nadwyrężyć wzrok. Negatywnie działają na niego odblaski od monitora oraz nieprawidłowe ustawienia. Dlatego zasady korzystania z komputera zostały ustalone przez specjalistów BHP i włączone do kodeksu pracy. Zadbajmy więc o to, aby monitor był ustawiony około70 cm od naszego wzroku, a natężenie światła w pomieszczeniu było nie mniejsze niż 500 lx. Ekran nie powinien również stać na tle okna, ani zbyt wysoko. Jego górna krawędź ma znajdować się poniżej naszych oczu. Nie mogą pojawić się na nim żadne odbicia, a obraz musi być ostry i wyraźny. Zgodnie z przepisami osoby długo pracujące przed komputerem mają zapewnione 5- minutowe przerwy co każdą godzinę. Warto z nich korzystać i regularnie odrywać wzrok od monitora, aby spojrzeć daleko w przestrzeń. Najlepiej wtedy spojrzeć za okno.

  • dbaj o higienę snu

Dla oczu ważny jest także odpowiednio długi sen. Aby wzrok w pełni się zregenerował, powinniśmy spać przynajmniej 8 godzin. Pokój powinien być dobrze przygotowany do odpoczynku. Najlepiej na pół godziny przed położeniem się do łóżka wywietrzmy w nim. Zadbajmy także o zaciemniające rolety lub zasłony. Oczy najlepiej odpoczną, jeśli nie będą odbierać żadnych bodźców, nawet dochodzącego zza okna światła latarni lub księżyca.

  • regularnie badaj wzrok i dobierz szkła korekcyjne lub soczewki

Niezbędna jest również profilaktyka oraz badania kontrolne u lekarza okulisty, który może nie tylko sprawdzić, czy nasz wzrok się nie pogorszył, ale ustali też, czy nie cierpimy na żadne choroby. Szczególnie ważne jest także profesjonalne dobranie okularów lub soczewek.

  • dbaj o wzrok podczas czytania

Kiedy czytamy książkę lub gazetę, warto co jakiś czas oderwać wzrok od tekstu i spojrzeć daleko przed siebie. Dzięki temu nasz wzrok odpocznie i nie będzie tak zmęczony.

  • nawilżaj oczy

Jednym z problemów oczu jest ich wysuszanie, dlatego powinniśmy zadbać o regularne nawilżanie. Chodzi nie tylko o regularne stosowanie kropli lub soli fizjologicznej oraz przemywanie oczu, ale też o zmiany w stylu życia. Należy pić dużo wody, stosować nawilżacze powietrza i często wietrzyć pomieszczenia.

  • stosuj odpowiednią dietę

Na jakość i kondycję wzroku wpływ ma również dieta. Powinna ona być bogata w składniki, które biorą udział w regeneracji oczu oraz ostrości widzenia. W naszym codziennym jadłospisie powinniśmy szukać: witamin A, C, E oraz tych z grupy B, beta-karotenu, luteiny, zeaksantyny, cynku, miedzi, selenu i nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Aby uzupełnić braki w jadłospisie i chronić zdrowie swoich oczu, warto przyjmować preparaty z luteiną, kwasami omega-3 i antyoksydantami.

Wzmocnij swoje oczy odpowiednią dawką składników odżywczych>>

Osoby noszące okulary korekcyjne powinny pamiętać, aby do pracy przy komputerze wybierać soczewki z powłoką antyrefleksyjną, która chroni wzrok przed szkodliwymi odblaskami.

  • zwracaj uwagę na odpowiednie oświetlenie

Niezdrowe dla wzroku jest zbyt słabe lub za mocne oświetlenie. W pomieszczeniach do pracy powinno ono mieć nie tylko odpowiednie natężenie, ale też być rozproszone. Dzięki temu unikniemy odbić i odblasków od przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu. Najlepiej, jeśli zaopatrzymy się w oświetlenie górne oraz lampki na biurka. Szczególną uwagę zwróćmy na dobór światła, kiedy czytamy lub wykonujemy prace ręczne. Przyda się dodatkowe źródło światła ustawione z boku. Wybierzmy stronę przeciwległą do ręki, która jest dla nas dominująca. Unikajmy patrzenia prosto w lampę.

  • chroń wzrok przed promieniami UV

Dla wzroku szkodliwe są również promienie UV, dlatego w słoneczne dni powinniśmy nosić przyciemniane okulary z filtrem.

Higiena oczu na co dzień