Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Jak wzmocnić serce? Dieta na mocne serce

Nie od dziś wiadomo, że zdrowe odżywianie zmniejsza ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego – wystąpienia zawału, miażdżycy czy nadciśnienia tętniczego. Jednak nie wystarczy tylko ograniczać niezdrowe, tłuste, słone i pełne konserwantów produkty. Trzeba zwrócić uwagę też na to, czy w naszym jadłospisie znajdują się cenne makro- i mikroelementy wspierające serce. Jakie witaminy i minerały są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania? Co powinno znaleźć się w naszym jadłospisie, byśmy mogli wzmocnić serce i układ naczyniowy?

Dieta dla serca – jak powinna wyglądać?

Zdrowa dieta jest bardzo ważna zarówno w profilaktyce, jak i podczas leczenia chorób serca. Przede wszystkim dużą rolę odgrywa tu zachowanie odpowiedniej masy ciała. Otyłość i nadwaga sprzyjają między innymi wysokiemu ciśnieniu krwi i zwiększają zagrożenie miażdżycą. Częstym problemem jest także wysoki poziom cholesterolu wywołany spożywaniem zbyt wielu produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe np. tłustego mięsa i wędlin, smalcu, masła, boczku, żółtych i topionych serów. Niebezpieczne są także niektóre słodycze takie jak wafle, batony i herbatniki, które zwykle zawierają duże ilości utwardzonego oleju palmowego zawierającego szkodliwe dla organizmu tłuszcze trans.

Tłuszcze a dieta na mocne serce

Czym zastąpić kwasy tłuszczowe nasycone z masła, smalcu, oleju palmowego czy kokosowego oraz tłuste mięsa? Odpowiedź brzmi – wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi z rodziny Omega-3 obecnymi w:

  • tłustych rybach morskich (np. makrela, śledź, tuńczyk, łosoś atlantycki) – zaleca się spożywanie ich nawet 2-3 razy w tygodniu;
  • oleju rzepakowym – można na nim smażyć, dodawać do potraw;
  • oliwie z oliwek, oleju sojowym i lnianym – idealne do spożycia na zimno, do sałatek i chleba.

Wpływają na poziom cholesterolu (redukują zły cholesterol LDL i stymulują wzrost dobrego HDL) i zmniejszają ilość trójglicerydów we krwi, co znacząco zmniejsza ryzyko miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca, a nawet zawału. Ponadto wpływają na obniżenie ciśnienia tętniczego, przeciwdziałają zakrzepom i zmniejszają migotanie przedsionków. Pobudzają także krążenie u osób cierpiących na żylaki i obniżają krzepliwość krwi, co chroni pracę serca i układu naczyniowego.

Należy przy tym jednak pamiętać, że z produktami tego typu nie powinno się przesadzać. Tłuszcze znajdują się wysoko w piramidzie żywieniowej, a więc są jednym z produktów, które nie powinny dominować w naszej diecie. Nie mogą przekraczać 30% energii, którą przyswajamy z pożywienia.

A co, jeśli nie lubimy tłustych ryb? Możemy zastąpić je odpowiednią suplementacją zawierającą kwasy z rodziny Omega-3 (np. suplementem diety Doppelherz aktiv Na serce, który zawiera aż 1000 mg oleju z łososia w jednej kapsułce). Należy jednak pamiętać, że przy suplementacji wciąż konieczne jest odstawienie produktów zawierających kwasy tłuszczowe nasycone w tym tłuste mięso i wędliny.

Jakie mięso jeść, by mieć zdrowe serce?

By zapewnić sercu zdrowe funkcjonowanie, warto zrezygnować z częstego lub nawet całkowitego spożywania tłustego czerwonego mięsa czyli wieprzowiny, gęsiny, kaczki, baraniny. Zamiast tego zastąpić je chudym i białym, kurczakiem i indykiem. Wołowina jest niewskazana, o ile spożywamy jej dużo i wybieramy tłuste części (np. żeberka). Chudsze mięso wołowe nie musi być całkowicie wykluczone z diety.

Warto kupować też wędliny lepszej jakości i szeroko omijać tłuste kiełbasy, salami, parówki oraz pasztety i wątrobianki. W procesie wytwarzania często dodawany jest do nich dodatkowy tłuszcz a nawet „odpadki produkcyjne” takie, jak skórki wieprzowe czy głowizna. Ponadto warto pamiętać, że do wielu tanich wędlin i konserw mięsnych dodaje się spore ilości sodu i soli.

Dieta na zdrowe serce – czym zastąpić sól?

Nadużywanie soli jest bardzo niebezpieczne dla serca, ponieważ zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego. Według Światowej Organizacji Zdrowia, bezpieczny poziom jej spożycia wynosi maksymalnie 5 gramów na dobę, co odpowiada zaledwie płaskiej małej łyżeczce. Czym można zastąpić sól w diecie na zdrowe serce? Na przykład aromatycznymi ziołami takimi, jak oregano, bazylia, majeranek, tymianek.

Nabiał a dieta na zdrowe serce

Żółte i topione sery są niewskazane w menu osób z problemami z sercem i układem krążenia. Mogą oni jednak spożywać twarożek i inne białe sery oraz mleko i różnego typu jogurty o ile nie są pełnotłuste. Pamiętajmy, że poza szkodliwymi tłuszczami nasyconymi, w nabiale znajduje się też wiele korzystnych makro- i mikroelementów np. aminokwasy, witaminy z grupy K i wapń , dlatego nie należy całkowicie eliminować produktów mlecznych z jadłospisu.

Warzywa, owoce i zboża dla zdrowego serca

Podstawą diety osoby dbającej o serce powinny być przede wszystkim:

  • produkty pełnoziarniste – chleby i makarony z pełnego ziarna, brązowy ryż, grube kasze – pęczak, gryczana i jaglana;

  • rośliny strączkowe – groch, fasola, bób;

  • zielone warzywa – sałata, natka pietruszki, brokuły, szpinak.

Te grupy produktów zawierają duże ilości kwasu foliowego niezbędnego przy profilaktyce przeciwzawałowej i przeciwudarowej.

Produkty pełnoziarniste są też bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który zapewnia na dłużej uczucie sytości i ułatwia trawienie, a więc pomaga w utrzymaniu właściwej masy ciała, co jest niezwykle istotne przy prewencji chorób serca.

Zielone warzywa z kolei zawierają cenne sterole i stanole roślinne, które obniżają przyswajanie złego cholesterolu LDL, hamując jego wchłanianie w jelitach. Szczególnie warto sięgać też po brukselkę, awokado, boćwinę i brokuły. Są one bowiem bogate również w potas, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi . Dużą ilość tego pierwiastka znajdziemy także w:

  • pomidorach,

  • bananach,

  • ziemniakach,

  • melonach.

Warzywa i owoce są też cennym źródłem antyoksydantów czyli np. witaminy E i C, które zapobiegają procesom starzenia się komórek. Wzmacniają ich mechanizmy ochronne, co sprawia, że organy wewnętrzne są lepiej przystosowane do walki z chorobami.

Jak wzmocnić serce – czy suplementy diety działają?

Jeśli nasza dieta nie może być tak zróżnicowana, jak powinna – czy to ze względów preferencji, czy choćby uczuleń na niektóre produkty, musimy zwrócić się w kierunku suplementacji.

Co powinien zawierać dobry suplement diety na zdrowe serce?

  • Kwasy tłuszczowe Omega-3 (EPA i DHA) – kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca. Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie.

  • Witaminy B6, B12 – pomagają w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny, będącej czynnikiem zmian miażdżycowych i zakrzepowych w organizmie.

  • Kwas foliowy – pomaga w prawidłowej produkcji krwi i utrzymaniu właściwego metabolizmu homocysteiny.

  • Witaminę E i B2 (ryboflawinę) – cenne przeciwutleniacze, pomagające w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Wszystkie te składniki znajdziemy między innymi w składzie suplementu diety Doppelherz aktiv Na serce. Dla uzyskania najlepszych efektów suplement należy przyjmować regularnie, co najmniej przez okres trzech miesięcy.

Suplement diety Doppelherz aktiv Na serce uzupełni dietę w Nienasycone Kwasy Tłuszczowy Omega 3 (EPA i DHA) oraz w witaminy z grupy B i będzie stanowił cenną pomoc w dbaniu o zdrowe serce, jednak pamiętajmy – nie zdziała cudów, jeśli zachowamy dietę szkodliwą dla naszego serca.