Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Ciąża i karmienie - poradnik cz. 3

Dieta w okresie karmienia piersią

Trudno przecenić wartość karmienia piersią. Mleko mamy to pokarm, z którym żadna sztuczna mieszanka nie może się równać, przede wszystkim z powodu działania immunologicznego, czyli wzmacniającego system odpornościowy dziecka. Dzieci karmione pokarmem mamy rzadziej chorują, znacznie rzadziej są hospitalizowane, rzadziej umierają. U dzieci karmionych piersią zmniejsza się ryzyko wystąpienia alergii, astmy, cukrzycy, biegunek, otyłości, chorób zakaźnych układu oddechowego, moczowego, pokarmowego. Karmienie ma też działanie przeciwbólowe (np. w momencie wykonywania szczepienia).

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by mleko matki było wyłącznym pokarmem dziecka do ukończenia 6. miesiąca życia, czyli przez pierwsze 180 dni życia dziecka. Następnie można stopniowo włączać inne pokarmy, niemniej karmienie piersią powinno być podstawą żywienia co najmniej przez pierwsze 2 lata życia dziecka.

Natura zdumiewa nas każdego dnia, a czas ciąży i karmienia to moment, w którym daje wyjątkowo zadziwiający popis swoich umiejętności. Bez względu na to, czy w Twojej diecie wszystkie potrzebne składniki znajdują się w odpowiednich proporcjach, skład Twojego mleka jest zawsze idealnie skomponowany. Właśnie dlatego:

  • Twój pokarm jest bezwzględnie najlepszym pożywieniem dla Twojego dziecka i nie mogą go w pełni zastąpi żadne odżywki. Przez przynajmniej 6 miesięcy Twoje dziecko nie będzie potrzebowało żadnego dodatkowego pokarmu.
  • W okresie karmienia piersią pewnych potrzebnych substancji może jednak zabraknąć Tobie, ponieważ cały organizm mobilizuje się, by wyprodukować w pełni zdrowy i doskonale zbilansowany pokarm dla Twojego dziecka.

Do składników, których może Ci zabraknąć, gdy karmisz piersią należą:

  • kwasy DHA,
  • witamina D,
  • wapń,
  • magnez,
  • witaminy z grupy B,
  • żelazo,
  • cynk.

Warto poradzić się lekarza i stosować odpowiednie suplementy diety, które pozwolą uniknąć niedoborów.

Ważne pytania

Czy w okresie karmienia piersią powinnam eliminować z diety pokarmy, które mogą uczulić dziecko?

Nie. Nie ma sensu rezygnować z żadnych pokarmów „na wszelki wypadek”, ponieważ Twoja dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona i zrównoważona. Niemniej jednak każda reakcja alergiczna u Twojego dziecka powinna spowodować próbę znalezienia „winowajcy” – produktu, który mógł uczulić Twoje dziecko. Najczęściej są to: mleko krowie (nietolerancja na białka mleka występuje u 2–8% dzieci) i mleko innych zwierząt (kozie, owcze), czekolada, owoce cytrusowe, gluten (pszenica, żyto, owies, jęczmień) oraz soja.

Jakich pokarmów należy unikać w okresie karmienia piersią?

Przede wszystkim warto stosować się do tych samych zasad, które obowiązywały w okresie ciąży – unikać wszelkich używek, alkoholu, papierosów, a także kofeiny – coli, kawy, czekolady, czarnej i zielonej herbaty. Najlepiej zjadać 5–6 niezbyt obfitych posiłków i zadbać o to, by zawartość cukru i tłuszczu w pożywieniu nie była zbyt duża. Warto zatem ograniczać jedzenie cukierków, batonów, ciast, ciastek, tortów, kiełbas, tłustych potraw mięsnych oraz picie pełnego mleka. Zbyt tłuste pożywienie może zaszkodzić dziecku. Niektóre przyprawy mogą również przenikać do mleka i działać drażniąco na układ pokarmowy dziecka. Lepiej więc unikać ostrych przypraw, pieprzu, musztardy. Z tych samych powodów należy ograniczać ilość jednorazowo spożywanych roślin strączkowych, kapustnych oraz produktów smażonych, ponieważ mogą powodować wzdęcia i bolesne kolki u dziecka.