Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Zdrowe serce

Jak zadbać o swoje serce?

Pomimo tego, że wielu chorobom układu sercowo-naczyniowego można zapobiec i je leczyć, co roku umiera na nie około 17 milionów ludzi. Znaczna ilość tych zgonów jest związana z paleniem papierosów, które zwiększa ryzyko śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca i chorób naczyń mózgowych 2-3 razy. Rośnie ono też wraz z wiekiem i jest większe u mężczyzn niż u kobiet.

U palaczy zagrożenie problemami sercowymi spada o 50% u osób, które przestają palić, a ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego włączając ostry zawał mięśnia sercowego, udar mózgu i choroby naczyń obwodowych także stopniowo spada, aby osiągnąć stały, niższy poziom po pierwszych dwóch latach od rzucenia palenia.

Istnieją także inne czynniki, które mogą prowadzić do chorób układu sercowo-naczyniowego. W czasie zwiększonego wysiłku psychicznego lub fizycznego, w sytuacjach stresowych, przy podwyższonym ciśnieniu krwi, przy otyłości i cukrzycy ryzyko rozwoju choroby może rosnąć. Możliwe jest jednak kontrolowanie niektórych czynników, a jeżeli znajdujemy się w grupie zagrożonej szczególna dbałość o zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Lista czynników ryzyka

  • czynniki, na które nie mamy wpływu, ale które obligują nas do szczególnej troski o serce:
    • płeć męska
    • zaawansowany wiek
    • obciążenie rodzinne chorobami serca
  • czynniki, które można skutecznie ograniczać:
    • nadwaga (szczególnie otyłość brzuszna)
    • nadciśnienie tętnicze
    • wysoki poziom cholesterolu
    • cukrzyca typu 2
    • palenie tytoniu
    • brak regularnego wysiłku fizycznego
    • nadużywanie alkoholu

Wskazówki jak można zapobiegać chorobom układu krążenia

Marsz, pływanie, jazda na rowerze

Warto skonsultować z lekarzem, jaki rodzaj aktywności ruchowej jest dla Państwa najodpowiedniejszy. Ważna jest nie intensywność, a regularność ćwiczeń. Regularna, co najmniej 15 min. aktywność ruchowa, znacznie zwiększa wydajność pracy serca i chroni go przed chorobami.

Umiejętność radzenia sobie ze stresem i relaks

Spokojny i racjonalny stosunek do wymagań życia zawodowego oraz problemów osobistych. W rozładowywaniu stresu pomaga rozplanowanie obowiązków zawodowych i codziennych oraz wygospodarowanie czasu na relaks (zależnie od zainteresowań np. ćwiczenia jogi, słuchanie muzyki klasycznej, malowanie, ogródek, sauna itp.).

Rzucenie palenia

Po 2 latach od rzucenia palenia ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia obniża się do poziomu typowego dla osoby nigdy niepalącej.

Spożywanie produktów niskotłuszczowych i bogatych w witaminy

Dieta obfitująca w produkty roślinne jest zdecydowanie zdrowsza niż taka, w której dominują duże ilości mięsa. Jeśli nie chcemy rezygnować z mięsa, warto jest je ograniczyć i dodatkowo wybierać tylko zdrowsze jego rodzaje, jak ryby czy drób.

Ograniczenie spożycia soli i cukru

Zwykłą sól (chlorek sodu) można częściowo zastępować solą potasową (chlorek potasu). Pozwala to ograniczyć ryzyko nadciśnienia tętniczego. Osoby, u których nadciśnienie jest cechą dziedziczną, powinny już w młodości poddawać się regularnym badaniom. Pozostali takie badania powinni wykonywać przynajmniej 2 razy w roku i przy każdej wizycie lekarskiej.

Oleje bogate w omega-3

W diecie zaleca się spożywanie oleju rzepakowego lub lnianego (zawierającego znaczne ilości kwasów omega-3) oraz oleju z ryb morskich.

Ograniczenie spożycia alkoholu.