Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Sprawdź czy poziom magnezu w twoim organizmie jest odpowiedni!

Sprawdź czy poziom magnezu w twoim organizmie jest odpowiedni!

Sprawdź czy poziom magnezu w twoim organizmie jest odpowiedni!

Prawidłowy poziomu magnezu odgrywa ważną rolę w zachowaniu pełni zdrowia i sprawności psychicznej i fizycznej. Na podstawie doniesień naukowych z ostatnich lat zwiększono zalecaną dawkę dziennego spożycia (tzw. ZDS) dla dorosłych do 375 mg. Jest to dawka magnezu jaką organizm powinien otrzymać (przyswoić) i nie jest to równoznaczne z dawką pobraną z pożywieniem, ponieważ nie cała ilość magnezu jest przyswajana.

Dawka zalecana jest dawką ustaloną na podstawie średnich wyników w populacji europejskiej. W praktyce, dla znacznych grup osób zaleca się wyższe dawki, szczególnie w sytuacjach które powodują zwiększone zapotrzebowanie: w wieku dojrzałym (osłabione przyswajanie magnezu), przy intensywnym wysiłku fizycznym lub umysłowym oraz podczas stresu, w ciąży i podczas karmienia piersią, przy odchudzaniu, stosowaniu używek (alkoholu, kawy), przyjmowaniu leków odwadniających lub przeczyszczających, w cukrzycy.

W takich przypadkach należy znacząco zmodyfikować swoją dietę, tak aby dostarczyć odpowiednio zwiększoną ilość magnezu. Jeśli nie jest to z różnych względów możliwe, zaleca się uzupełniać poziom magnezu suplementami diety zawierającymi znaczne dawki jonów magnezu. Za znaczące dawki uważa się dawki stanowiące co najmniej 25 % ZDS (ok. 100 mg jonów magnezu). Najsilniejsze preparaty zawierają nawet 400 mg jonów magnezu w jednej tabletce (Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte).

Test na prawidłowy poziom magnezu

Zapraszamy Państwa do przeprowadzenia prostego tekstu, który pokaże, czy jest Pan/Pani zagrożony/a niewystarczającą podażą (dostarczaniem do organizmu) magnezu.

Część A: Odżywianie

Zdrowe odżywianie stanowi podstawę dla utrzymania prawidłowego poziomu magnezu w organizmie. Proszę odpowiedzieć na pytania i policzyć punkty zgodnie z tabelą:

Ile razy w tygodniu spożywa Pan/Pani:Rzadko2 do 4 razyPrawie codziennie
Pieczywo pełnoziarniste0 pkt1 pkt2 pkt
Płatki owsiane lub musli pełnoziarniste0 pkt1 pkt2 pkt
Zielone warzywa (brokuły, szpinak, sałata)0 pkt1 pkt2 pkt
Surówki0 pkt1 pkt2 pkt
Owoce0 pkt1 pkt2 pkt
Produkty mleczne0 pkt1 pkt2 pkt
Kasze0 pkt1 pkt2 pkt
Drób lub ryby0 pkt1 pkt2 pkt
Rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica)0 pkt1 pkt2 pkt
Orzechy, gorzka czekolada lub kakao0 pkt1 pkt2 pkt
Produkty sojowe0 pkt1 pkt2 pkt
Wody mineralne wysokozmineralizowane0 pkt1 pkt2 pkt

W tym teście można uzyskać od 0 do 24 punktów (oceny znajdują się poniżej).

Ocena części A:

0 - 6 punktów:

Pani/Pana poziom magnezu w organizmie może być za niski wobec optymalnego. Żeby uniknąć braków, które mogą się objawiać kurczami mięśni, drażliwością oraz zmniejszoną wydolnością fizyczną i umysłową warto zwrócić większą uwagę na prawidłowe odżywianie. Należy spożywać więcej produktów zbożowych pełnoziarnistych (w tym pieczywa razowego lub typu graham, kasz lub ryżu brązowego), warzyw liściastych, owoców, ryb i produktów mlecznych. Rozsądnym wydaje się również dodatkowe przyjmowanie preparatu magnezowego z solidną dawką magnezu. Mała wskazówka: Proszę zwrócić uwagę na dawkę jonów w tabletce lub % realizacji ZDS (zalecanej dawki dziennej), ponieważ większość dostępnych preparatów zawiera dość niskie dawki (zwykle 50-100 mg). Proszę pytać w swojej aptece o produkt Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte w najwyższej na rynku dawce 400 mg!

7 - 11 punktów:

Pani/Pana poziom magnezu w organizmie może nie być optymalny. Szczególnie, jeżeli Pani/Pana wynik leży w dolnej granicy punktacji, spożywa Pani/Pan za mało produktów pełnoziarnistych, zielonych warzyw, roślin strączkowych. lub mleka, Jeśli przy tym jest Pani/Pan narażony na zwiększony wysiłek fizyczny lub psychiczny, stosuje leki o działaniu przeczyszczającym bądź odwadniającym, alkohol lub kawę, jest chory na cukrzycę, stosuje dietę odchudzającą lub żyje w stresie – rozsądne jest uzupełnianie zwiększonego zapotrzebowania na magnez preparatami magnezowymi. W takim wypadku także warto zabezpieczyć się przed niedoborem magnezu stosując preparat Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte.

12 - 24 punkty:

Gratulacje! Pani/Pana poziom magnezu w organizmie wydaje się być odpowiedni, zwłaszcza jeżeli Pani/Pana wynik leży w górnej granicy punktacji. Mimo to okresowo może wystąpić zwiększone zapotrzebowanie organizmu na magnez, szczególnie w okresie ciąży, przy intensywnym wysiłku fizycznym, nasilonym stresie, podczas choroby (np. z biegunką), podczas odchudzania. W tych przypadkach zaleca się stosowanie okresowo dobrego preparatu uzupełniającego dietę w magnez. Przykładowo, osoby uprawiające sport w sposób intensywny (np. uczestniczące w maratonach, turniejach sportowych itp.) powinny podczas długotrwałego wysiłku uzupełniać braki magnezu powstające często wyniku pocenia preparatami magnezowymi w postaci płynnej lub w postaci tabletek. Warto rozważyć przyjmowanie preparatu Doppelherz aktiv Magnez+Wapń, który nie tylko zawiera wystarczającą dla Pana/Pani dawkę magnezu, ale także wapń dla zdrowych kości.

 

Część B: Inne czynniki wpływające na poziom magnezu

Również inne czynniki poza dietą wpływają na jego zapotrzebowanie lub przyswajanie. Proszę zaznaczyć, które sytuacje Pani/Pana dotyczą. Każda odpowiedź twierdząca to 1 punkt:

  • Czy cierpi Pani/Pan często z powodu kurczu łydek bądź innych mięśni?
  • Czy ma Pani/Pan często drgawki powiek?
  • Czy odczuwa Pani/Pan częste swędzenie lub mrowienie kończyn?
  • Czy zażywa Pani/Pan często środki przeczyszczające?
  • Czy zażywa Pani/Pan często środki odwadniające (np. na nadciśnienie)?
  • Czy cierpi Pani/Pan na migrenę?
  • Czy ma Pani/Pan powyżej 60 lat?
  • Czy pije Pani/Pan regularnie alkohol lub kawę (więcej niż 1 szklankę piwa, kieliszek wina lub 2 kawy dziennie)?
  • Czy jest Pani/Pan narażona/y na silny lub długotrwały stres?
  • Czy łatwo staje się Pani/Pan drażliwa/y i niespokojna/y?
  • Czy trudno się Pani/Panu skoncentrować?
  • Czy intensywnie się Pani/Pan poci podczas wysiłku fizycznego lub przy uprawianiu sportu?
  • Czy jest Pani w ciąży albo karmi Pani piersią?
  • Czy jest Pani/Pan chora/y na cukrzycę?
  • Czy często się Pani/Pan odchudza?

W tym teście można uzyskać od 0 do 16 punktów (oceny znajdują się poniżej).

Ocena części B:

Im więcej punktów uzyskał/a Pan/Pani w części B, tym większe jest prawdopodobieństwo, że Pani/Pana organizm jest niewystarczająco zaopatrzony w magnez. Jeżeli dodatkowo w części A uzyskał/a Pan/Pani niski wynik, powinna Pani/Pan, w celu wyrównania możliwego deficytu magnezu, przyjmować preparat ze znaczącą dawką magnezu. Jeżeli wynik w części A był dobry i tylko niektóre stwierdzenia z części B odnoszą się do Pani/Pana, warto zwrócić uwagę na okresowe sytuacje, które mogą powodować zwiększone zapotrzebowanie na magnez: ciąża i karmienia piersią, dieta odchudzająca, ataki migreny, okresy intensywnego wysiłku fizycznego i umysłowego lub stresu emocjonalnego, stosowanie leków przeczyszczających lub biegunka. W takim przypadkach zalecane się przyjmowanie przez pewien czas preparatu z magnezem, na przykład Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte.