Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Uderzenia gorąca i poty – jak złagodzić objawy menopauzy?

Uderzenia gorąca i poty – jak złagodzić objawy menopauzy?

Objawy Menopauzy

Wraz z nadchodzącym pokwitaniem, w ciele kobiety zaczynają zachodzić liczne zmiany. Przede wszystkim rozpoczyna się powolne wygasanie pracy jajników, które wiąże się głównie z niedoborem produkowanych przez nie hormonów – progesteronu i estrogenów. To właśnie brak tych substancji powoduje szereg nieprzyjemnych dolegliwości. Najczęstsze symptomy menopauzy to zimne poty, nachodzące fale gorąca, bezsenność i problemy z wagą. Większość można złagodzić za pomocą różnego rodzaju suplementów, zmian diety czy domowych sposobów. U części kobiet naturalne metody nie przynoszą jednak efektu. Wtedy konieczna jest konsultacja z lekarzem i dodatkowa terapia, na przykład hormonalna.

Uderzenia gorąca i poty – jak sobie radzić

Uderzenia gorąca są jedną z najbardziej charakterystycznych dolegliwości menopauzy. Objawiają się nagłą falą ciepła przepływającego przez całe ciało i są szczególnie odczuwalne w okolicach głowy i szyi. Mogą mieć różną intensywność i trwać od 30 sekund do nawet 30 minut. Często towarzyszą im wypieki na twarzy i dekolcie, silne pocenie się, wrażenie kręcenia się w głowie i osłabienia, a nawet uczucie kołatania serca.

Za taką reakcję odpowiedzialny jest spadek estrogenów w organizmie. Zaniżony poziom hormonów zakłóca pracę podwzgórza, zwanego „termostatem ciała”, które wysyła do mózgu błędne informacje, że organizmowi jest zbyt gorąco. Mózg nakazuje ciału pozbyć się ciepła, co wywołuje natychmiastową silną reakcję serca, naczyń krwionośnych i układu nerwowego. Objawia się to tym, że:

  • naczynia krwionośne się rozszerzają,
  • tętno podwyższa się,
  • praca gruczołów zostaje przyspieszona,
  • organizm zalewa się potem,
  • skóra staje się mokra, nadchodzi gwałtowne oziębienie ciała.

Oczywiście, każda kobieta odczuwa napady gorąca nieco inaczej. Ogólne wrażenie jest jednak bardzo nieprzyjemne i wycieńczające, szczególnie że organizm w żaden sposób nie ostrzega o nadchodzącym uderzeniu gorąca i może ono pojawić się dosłownie w każdej chwili – zarówno w dzień, jak i w nocy.

Zmaganie z zimnymi potami i falami ciepła może trwać nawet kilka lat. Da się jednak nieco złagodzić niepożądane objawy, ograniczając:

  • picie kawy,
  • spożywanie alkoholu,
  • palenie papierosów,
  • zażywanie leków przeciwbólowych bez recepty.

Dodatkowo można zastosować też domowe sposoby takie jak:

  • picie ochłodzonych naparów i herbatek ziołowych

Najlepszymi ziołami na napady gorąca są szałwia, mięta pieprzowa, czerwona koniczyna, liście malin, a także lukrecja i kozłek lekarski. Gotowe mieszanki można kupić w sklepie lub parzyć zioła według własnej preferencji. Należy jednak pamiętać o regularnym spożywaniu naparów, w innym przypadku będą one miały znikomą skuteczność.

  • dodawanie octu jabłkowego do napojów

Posiłki można wzbogacić także ocet jabłkowy. Wystarczą dwie rozcieńczone łyżki dziennie. Wpłyną one na regulację potliwości i wydalanie toksyn podczas uderzeń gorąca. Przywrócą niezbędne minerały i wspomaga rewitalizację. Dzięki temu organizm będzie szybciej dochodził do siebie po napadach gorąca.

  • zażywanie ziołowych suplementów diety zawierających biotynę, kwas foliowy i fitoestrogeny.

We wzbogaceniu diety chodzi głównie o fitoestrogeny, czyli roślinny odpowiednik naszych ludzkich estrogenów, które częściowo zaspokajają niedobory wynikające z menopauzy. Najwięcej takich składników zawierają soja i siemię lniane, dlatego są szczególnie zalecane. Ekstrakty z tych roślin często znajdują się także w suplementach dla kobiet przechodzących pokwitanie.

Wzbogać dietę o preparaty bogate w witaminy łagodzące objawy menopauzy>>

Menopauza i bezsenność – co pomoże

Inną bardzo częstą dolegliwością w czasie klimakterium jest bezsenność. Często powodują ją nocne napady gorąca i zimne poty, ale bywa też spowodowana rozdrażnieniem i ogólnym rozemocjonowaniem. Niestety, zmiany hormonalne związane z ustającą pracą jajników, znacząco wpływają na nastrój pań w okresie menopauzy. Mogą one być płaczliwe, odczuwać wzmożone zmęczenie, gniew, a nawet stany depresyjne. Emocjonalna niestabilność wpływa znacząco na jakość snu, zbyt wczesne wybudzanie się, problemy z zasypianiem.

By wspomóc zasypianie można:

  • stosować napary ziołowe z melisy, dziurawca, szyszek chmielu lub suplementy je zawierające,
  • zacząć chodzić spać wcześniej i o regularnych porach,
  • wyciszać się przed snem za pomocą muzyki relaksacyjnej lub kąpieli,
  • spożywać suplementy diety zawierające melatoninę regulującą rytm dobowy i poprawiającą jakość snu,
  • brać preparaty magnezowe wzbogacone o witaminę B6, ułatwiającą przyswajanie makroelementu;
  • uprawiać sport w godzinach porannych lub jogę w godzinach wieczornych,
  • zasłaniać na noc okna. Szczególnie w okresie wiosennym i letnim, gdy słońce wschodzi wcześniej, a wyczulone podwzgórze może zbyt szybko reagować na światło, powodując przedwczesne wybudzenia.
Zioła na menopauze

Menopauza, spadek wagi czy tycie?

Wiele kobiet skarży się także na znaczące wahania wagi. Dużo się mówi o tyciu w okresie menopauzy, ale prawda jest taka, że u znacznej części pań może dochodzić również do nienaturalnego chudnięcia. Za wszystko odpowiedzialne są stany apatii wywoływane niskim poziomem estrogenów, które u jednych powodują spadek apetytu, a u drugich jego wzrost i potrzebę zrekompensowania stanów emocjonalnych za pomocą jedzenia. Podobnie dzieje się u osób chorujących na depresję.

Tak naprawdę, depresja i menopauza mają ze sobą wiele wspólnego. Często współwystępują i obydwu towarzyszy niska samoocena, intensywne i skrajne stany emocjonalne, problemy ze snem. Lekarze zakładają, że obniżenie poziomu estrogenów u kobiet w okresie klimakterium powoduje spadek serotoniny, nazywanej hormonem szczęścia. Na jej braki cierpią także chorzy na depresję.

Wzmożona emocjonalność, apatia i stany depresyjne mogą wywoływać wzmożoną chęć jedzenia i prowadzić do znacznego przybierania na wadze. Jest to o tyle niebezpieczne, że w wieku pokwitania spada także szybkość przemiany materii. Z tego powodu kobiety tyją szybciej i mają większy problem ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

By przyspieszyć przemianę materii i pobudzić organizm należy:

  • uprawiać sport i unikać siedzącego trybu życia,
  • regularnie jeść posiłki,
  • spożywać częściej małe porcje (4-5 razy dziennie),
  • spożywać więcej produktów zawierających wapń i witaminę D,
  • suplementować lub wzbogacić dietę o magnez, potas i cynk,
  • nie stosować „głodówek”.
Dieta o okresie menopauzy

Diety są szczególnie niewskazane, gdyż spowalniają przemianę materii i doprowadzają do efektu jojo. Posiłki należy jeść regularnie i zadbać o to by były zbilansowane. Warto też zbadać poziom magnezu, potasu i cynku we krwi. W czasie menopauzy organizm kobiety ma większe zapotrzebowanie na te makroelementy. Są one kluczowe w trawieniu cukrów i tłuszczy. Niedobór niektórych z nich objawia się zmęczeniem, uczuciem ospałości, problemami ze snem, a nawet wzmożonym tyciem.

Inne, nietypowe dolegliwości menopauzy

  • wypadające i osłabione włosy

Kondycja włosów zmienia się z powodu wahających się hormonów. Często zaczynają wypadać i być bardziej łamliwe jeszcze przed rozpoczęciem menopauzy. Wszystko dlatego, że za sprawą zmniejszonej ilości estrogenów i zwiększonej ilości testosteronu przepływ krwi do mieszków włosowych jest ograniczony. Włosy stają się też podatne na przesuszanie, co także przyspiesza łamliwość.

  • problemy z wysuszoną cerą

Wysusza się również skóra, która może się łuszczyć, swędzieć, czerwienić się i łatwiej ulegać podrażnieniom. Należy ją regularnie nawilżać, gdyż wraz z wiekiem i spadkiem hormonów produkuje coraz mniej sebum i zatraca umiejętność zatrzymywania wody. Z tego powodu naskórek staje się cieńszy i podatniejszy na uszkodzenia. Wysuszona skóra szybciej się starzeje i traci blask. Dlatego wiele kobiet w okresie menopauzy dostrzega, że znacznie szybciej przybywa im zmarszczek.

  • nadciśnienie i wzrost cholesterolu

Poza estetycznymi zmianami kobiety mogą doznać też pogorszenia stanu zdrowia poprzez nadciśnienie krwi i wzrost cholesterolu. Dlatego w okresie menopauzy należy regularnie przechodzić badania lekarskie. Można też uzupełnić dietę o zioła regulujące ciśnienie i stabilizujące poziom cholesterolu. Są to: kwiatostany głogu, ziele serdecznika, mniszek lekarski. Można także stosować preparaty zawierające: ekstrakt z karczocha, olej z nasion wiesiołka, łupiny nasion babki jajowatej.

  • utrata gęstości kości

Na utratę gęstości kości najlepsza będzie zbilansowana dieta bogata w wapń (czyli produkty mleczne) oraz fitoestrogeny (zawarte w soi i siemieniu lnianym). Zwykle to estrogen utrzymuje kości w zdrowym stanie, ale jego poziom drastycznie spada w okresie klimakterium.

  • problemy z pamięcią

Problemy z pamięcią w okresie menopauzy również są wywołane spadkiem estrogenu. Wiele osób wiąże je ze wzrastającym wiekiem, ale zwykle, gdy dolegliwości kobiecej menopauzy normują się, kłopoty z pamięcią również stają się mniejsze. Przy problemach ze skupieniem i częstym zapominaniem zaleca się stosowanie kortyzolu. Polecane jest także ćwiczenie pamięci – rozwiązywanie krzyżówek, granie w szachy i czytanie.

Co na włosy w czasie menopauzy

Jak złagodzić objawy klimakterium, jeśli domowe sposoby nie działają

Istnieje pewna grupa kobiet, na którą domowe sposoby na dolegliwości związane z menopauzą nie będą działać lub będą przynosić naprawdę nieznaczny efekt. Takie panie będą potrzebować dodatkowej konsultacji lekarskiej i prawdopodobnie zostaną skierowane na terapię hormonalną.

Zastępcza terapia hormonalna HTZ polega na podawaniu różnych pochodnych estrogenu (np. estradriolu). Mogą być one dawkowane domięśniowo (w formie zastrzyków), dopochwowo (globulki), podskórnie (za pomocą implantu), przez skórę (żele i plastry) lub doustnie (klasyczne tabletki).

  • przeciwwskazania

Metoda nie jest dla każdego. Odradza się ją pacjentkom z kamicą pęcherzyka żółciowego, chorobami wątroby, zaburzeniami układu lipidowego, nadciśnieniem tętniczym i zakrzepowym zapaleniem żył.

  • zalety

U zdrowych kobiet przynosi dobre efekty. Rozpoczęta wcześnie (przed 60 rokiem życia) może nawet zapobiec rozwijaniu się niektórych chorób na przykład osteoporozy i schorzeń sercowo-naczyniowych.

Kiedy występują objawy menopauzy?

Okres menopauzy rozpoczyna się zwykle po 45–55 roku życia kobiety. Coraz częściej zdarza się jednak, że pierwsze objawy występują u znacznie młodszych pań, nawet przed 40. Mówi się wtedy o tak zwanej wczesnej menopauzie. Na jej występowanie wpływ mają nie tylko predyspozycje genetyczne i ogólny stan zdrowia organizmu, ale również i styl życia. Przekwitanie przyspieszają używki, nadmierne korzystanie z leków i niezdrowa dieta (uboga w witaminy i minerały).