Menu
Kontakt Ulubione Szukaj
Jak się uspokoić i opanować nerwy oraz pozbyć się stresu

Jak się uspokoić i opanować nerwy oraz pozbyć się stresu

Sposoby na stres

Zdenerwowanie i stres w większym lub mniejszym stopniu dotyka dzisiaj każdego. Mogą być związane z silnymi przeżyciami lub towarzyszyć nam nieustannie, np. będąc skutkiem nerwowej pracy czy napięć w życiu osobistym. Zdarza się, że motywują i pobudzają do działania, jednak częściej musimy zmierzyć się z ich negatywnymi objawami i konsekwencjami. Mogą mieć wpływ nie tylko na psychikę, ale też na nasze zdrowie i zachowanie. Z tego względu wyróżnić możemy fizyczne, psychiczne i behawioralne objawy nadmiernych nerwów i stresu. Jak rozpoznać problem i sobie z nim radzić? Dlaczego jest to tak ważne nie tylko dla naszego samopoczucia, ale też zdrowia?

Psychiczne objawy stresu

Do czego prowadzi stres i nerwy – skutki stresu

Nerwy i stres to nie tylko problemy natury psychicznej. Powiązane z nimi mogą być różnego rodzaju objawy, które w pierwszym odczuciu wydają się jedynie dokuczliwe, ale w konsekwencji utrudniają codzienne funkcjonowanie i mogą prowadzić do poważniejszych dolegliwości oraz rozwoju chorób. Ich skutkiem mogą być:

  • problemy z życiem seksualnym i płodnością
  • problemy z kondycją włosów i skóry
  • problemy z trawieniem, wrzody żołądka
  • choroby serca i układu krążenia
  • obniżenie odporności
  • zaburzenia psychiczne, depresja
  • zaburzenia odżywiania
  • choroby nowotworowe
  • choroby autoimmunologiczne
  • cukrzyca
  • zgaga
  • choroby kręgosłupa
Fizyczne objawy stresu

Co na nerwy bez recepty?

Zazwyczaj nerwy nie wymagają poważniejszego leczenia farmakologicznego, jeśli nie zamieniają się w stan permanentny i nie powodują problemów ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Kiedy chcemy się po prostu uspokoić, zrelaksować, pozbyć stresu i napięcia, możemy sięgnąć po domowe sposoby oraz suplementy, które wzbogacą nasz organizm o witaminy i minerały, potrzebne do zachowania równowagi psychicznej. Pamiętajmy jednak, że jeśli nasz stan będzie niepokojąco się nasilał, a łagodniejsze środki nie przyniosą ulgi, powinniśmy poprosić o pomoc lekarza oraz zrobić zalecone przez niego badania. Permanentnego stresu nie należy lekceważyć.

Można go jednak łagodzić, np.:

  • Ćwiczeniami relaksacyjnymi i oddechowymi

Jednym z najprostszych i najlepszych sposobów na skołatane nerwy jest aktywność fizyczna. Jest ona nie tylko jednym z elementów potrzebnych do zachowania zdrowia fizycznego. Pozwala również zachować równowagę psychiczną. Oprócz sportu, który sprawia nam przyjemność, dobrze też zastosować ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. Dobrze sprawdzi się stretching, czyli rozciąganie w wolnym tempie. Nie tylko pomoże nam się uspokoić, ale zadziała zbawiennie na spięte mięśnie.

  • Napary z ziół

Skutecznym i wykorzystywanym od wieków sposobem na ukojenie nerwów są napary z ziół, działających jak balsam. Właściwości uspokajające wykazuje melisa, waleriana, chmiel oraz lawenda.

Stosuj ziołowe produkty na uspokojenie i zdrowie>>

  • Aromaterapia

Uspokajające zioła oraz zapachy, które pozytywnie nam się kojarzą, możemy wykorzystywać również w aromaterapii. Wykorzystajmy je podczas masażu, zapalmy kadzidełka lub świece lub dodajmy kilka kropli zapachowych olejków do kąpieli.

  • Środki na uspokojenie bez recepty

Jeśli nie możemy sobie poradzić ze stresem i nerwami, szybką ulgę mogą przynieść środki uspokajające bez recepty. Ważne, aby wybierać te na bazie naturalnych składników, które nie uzależniają, nie otumaniają i działają bardzo łagodnie, ale skutecznie. Należy stosować je zgodnie z zaleceniami zawartymi na opakowaniu, a gdyby ich działanie było niewystarczające, skonsultować się z lekarzem.

  • Zmiana diety i odpowiednia suplementacja

Nerwy i stres mogą być spowodowane niedoborem pewnych składników odżywczych. Zazwyczaj jest za nie odpowiedzialny magnez. Aby więc pozbyć się problemów, należy zmienić swoją dietę. O jakie witaminy i minerały należy zadbać?

Wzbogać dietę o uspokajające witaminy i minerały>>

Co na uspokojenie i stres - dieta na stres i nerwy

Stres może być też związany z niedoborem pewnych minerałów w diecie. Aby zapewnić sobie równowagę emocjonalną i nie być narażonym na negatywne skutki zdenerwowania, warto więc wprowadzić do swojego jadłospisu produkty bogate w składniki tj.:

  • Magnez

Magnez i stres to para, która żyje w prawdziwej symbiozie. Jeśli w twojej diecie zabraknie tego cennego składnika, będziesz bardziej narażony na działanie negatywnych emocji. Równocześnie pod wpływem stresu poziom magnezu spada. Z tego powodu tak ważne jest dostarczanie go sobie w diecie oraz odpowiednia suplementacja.

W naszym jadłospisie powinny znaleźć się produkty tj.: kakao i gorzka czekolada, orzechy i pestki, migdały, kasza gryczana, banany, płatki owsiane, szpinak i warzywa strączkowe. W suplementach szukajmy zestawienia magnezu z witaminą B6, która poprawia jego przyswajanie.

Sprawdź, jak dostarczyć sobie odpowiednią dawkę magnezu>>

  • Potas

Potas i magnez to dwa pierwiastki, które są najważniejsze w walce z nerwami i stresem. O niedoborze tego pierwszego mogą świadczyć pojawiające się skurcze mięśni oraz przemęczenie. Aby do tego nie dopuścić, warto wprowadzić do diety: banany, pomidory, soję, białą fasolę, soczewicę, groch, suszone owoce, awokado.

  • Cynk

Cynk wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz hormonów odpowiedzialnych za pracę układu nerwowego. Wzmacnia też odporność, z którą możemy mieć problemy, żyjąc pod wpływem ciągłego stresu. Znajdziemy go w produktach tj.: migdały, zielony groszek, fasola, kakao, pestki dyni, orzechy nerkowca, olej lniany, ostrygi, żółtko, wątróbka.

  • Wapń

Zazwyczaj łączymy wapń ze zdrowiem kości, jednak jest on również niezbędny w funkcjonowaniu układu nerwowego. To on koi nerwy, daje energię do życia i poprawia koncentrację. Znajdziesz go w: zbożach, żółtku jaj, jarmużu, kalafiorze, sezamie, serze, mleku, roślinach strączkowych.

  • Witaminy z grupy B

Nie tylko witamina B6 jest ważna, kiedy borykamy się z niepokojem i stresem. Cenne dla układu nerwowego są również witaminy B1, B2, B6 i B12. Ich źródłem jest: wątróbka, zboża, mięso, rośliny strączkowe, orzechy, drożdże, jaja, ryby, awokado, szpinak.

  • Kwasy tłuszczowe omega-3

Aby zachować równowagę psychiczną powinniśmy wprowadzić do diety produkty bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3. Odpowiednie będą: olej lniany i rzepakowy, ryby morskie i owoce morza, orzechy włoskie.

  • Tryptofan

To aminokwas odpowiedzialny za produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Aby go sobie dostarczyć, powinniśmy jeść: kaszę gryczaną, kakao, rośliny strączkowe, przetwory mleczne, banany.

Jak się uspokoić przed snem

Jednym z najbardziej dokuczliwych skutków stresu są problemy ze snem. Zdenerwowanie nie pozwala nam się wieczorem wyciszyć i uspokoić natłoku myśli. Trudności z zasypianiem i budzenie się w środku nocy sprawia, że problem jeszcze narasta.

Behawioralne objawy stresu

Jesteśmy niewyspani, zmęczeni i rozdrażnieni. Jak poradzić sobie z emocjami, które nie pozwalają na spokojny sen?

  • Odpowiednie warunki do snu

Na samym początku stwórz sobie odpowiednie warunki do spokojnego snu. Przed położeniem się do łóżka wywietrz sypialnię. Maksymalnie zaciemnij pomieszczenie: zgaś wszystkie światła i migające diody urządzeń, zaciągnij nieprzepuszczające światła zasłony.

  • Ćwiczenia wyciszające

Towarzyszącego ci napięcia pozbędziesz się także dzięki spokojnym, powolnym ćwiczeniom fizycznym. Dobrze sprawdzi się rozciąganie i joga, połączone z relaksującym, głębokim oddechem. Podczas wykonywania ćwiczeń postaraj się skupić tylko na tym, co robisz. Odsuń od siebie myśli, które są przyczyną stresu. Niech nic cię nie rozprasza. Pomóc może ci dodatkowo spokojna muzyka i aromaterapia z wykorzystaniem olejku lawendowego.

  • Zmiany w wieczornym odpoczynku

Jeśli do tej pory wieczorami odpoczywałeś przed telewizorem, komputerem, smartfonem lub konsolą, znajdź sposób na relaks, który pozwoli ci się wyciszyć. Na minimum pół godziny przed snem zajmij się czymś spokojniejszym: weź ciepłą kąpiel, przeczytaj książkę, posłuchaj spokojnej muzyki, wypij napar z melisy. Dobrze zrobi ci też krótki spacer.

  • Muzyka relaksacyjna

To jeden z najczęściej stosowanych sposobów na uspokojenie się przed snem. Łagodna muzyka lub odgłosy natury – padającego deszczu, śpiewu ptaków, cykania świerszczy – mogą skutecznie utulić do snu.

  • Łagodne suplementy

Kiedy problem się nasila lub żadne sposoby nie pomagają, sięgnij po ziołowe, działające delikatnie i nieobciążające organizmu środki, które uspokoją cię i pomogą zasnąć. Wybieraj mieszanki chmielu, melisy i lawendy, czyli naturalnych składników, które cię nie uzależnią i nie otumanią.

Masz problemy ze snem? Sięgnij po ziołowy suplement diety>>