1. doppelherz.pl
  2. Wspieraj zdrowie
  3. Nocne skurcze nóg, łydek i stóp – jak zapobiegać?

Nocne skurcze nóg, łydek i stóp – jak zapobiegać?

Niemal co noc ze snu wyrywa cię nagły ból? Uciążliwe skurcze ud, łydek, a nawet stóp często przytrafiają ci się nad ranem i przy próbie wstania z łóżka? Przyczyn takiego stanu może być wiele od przemęczenia nóg po niedobory minerałów. Jak walczyć ze skurczami? Poznaj domowe sposoby na pozbycie się bólu.
Frau macht Pause von Yoga

Skurcze nóg podczas snu i w nocy – przyczyny

Nocne skurcze mięśni nóg mogą wydawać się błahostką, w końcu przechodzą po paru minutach, a czasem nawet po kilku sekundach. Jednak ich wpływ na komfort życia jest bardzo znaczący – silny ból budzi w nocy, co często utrudnia późniejsze zaśnięcie. Wiele osób cierpiących na podobne dolegliwości ma też problemy ze wstaniem z łóżka rano i ich samopoczucie już na początku dnia nie jest najlepsze. Skąd biorą się problemy z nocnymi skurczami? Co przyczynia się do ich występowania?

  • Siedzący tryb życia

Niewstawanie od komputera przez długie godziny, czy nieprawidłowe siedzenie np. trzymanie nogi na nogę przez dłuższy czas może powodować ucisk naczyń krwionośnych w nogach. Skutkuje to zaburzeniami ukrwienia kończyn dolnych i niedotlenieniem mięśni.

  • Przemęczenie nóg

Nadmierny wysiłek nóg, częste chodzenie w obcasach, duże obciążenie nóg (przy otyłości) mogą sprzyjać mikrourazom w mięśniach, które z kolei przyczyniają się do występowania skurczów i bólu nóg. Szkodliwe jest też przeforsowywanie mięśni zbyt intensywnymi ćwiczeniami lub treningami bez rozgrzewki.

  • Odwodnienie

Dorosły człowiek powinien dostarczać organizmowi ok. 2-2,5 litra wody dziennie. Zbyt rzadkie dostarczanie płynów, a także problemy żołądkowe jak silnie odwadniające biegunki lub wymioty przyczyniają się do występowania skurczów. Objawy tego typu nasilać może również gorączka i zażywanie leków o działaniu moczopędnym np. przy nadciśnieniu tętniczym lub przeczyszczających przy zaparciach.

  • Niedobór elektrolitów

Elektrolity to minerały, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszych mięśni. Należą do nich:

  1. magnez,
  2. potas,
  3. wapń,
  4. żelazo.

Ich niedobory zazwyczaj spowodowane są niezbilansowaną i mało różnorodną dietą. Utratę elektrolitów przyspiesza też wzmożony wysiłek fizyczny, dlatego po treningu często zaleca się sięganie po napoje izotoniczne.

Za utratę cennych pierwiastków odpowiedzialne mogą być też niektóre leki – przeczyszczające, moczopędne.

  • Używki

Alkohol i kofeina (kawa i napoje energetyczne) nie tylko sprzyjają wypłukiwaniu elektrolitów, ale również zmniejszają przyswajalność cennych pierwiastków przy suplementacji i wzbogaceniu o nie diety. Kawa szczególnie wpływa na wypłukiwanie magnezu z organizmu (działa moczopędnie a z moczem wydalany jest magnez). Jego niedobory skutkują objawami takimi jak drganie powieki, drżenie dłoni i skurcze w ciągu dnia oraz w nocy.

  • Ciąża

Skurcze mogą nasilać się szczególnie w trzecim trymestrze ciąży, gdy nogi są wyjątkowo obciążone, a ponadto w organizmie kobiety zachodzą też zmiany prowadzące do zaburzeń ukrwienia kończyn dolnych i zastoju krwi w ich obrębie. W okresie ciąży zapotrzebowanie na elektrolity jest też znacznie wyższe, przez co mało zróżnicowana dieta i brak uzupełniania niedoborów szybciej dają się we znaki.

  • Cukrzyca

U diabetyków częstym powikłaniem jest uszkodzenie naczyń krwionośnych i nerwów. Pierwsze prowadzi do niedokrwienia dolnych kończyn, z kolei drugie powoduje odczuwanie mrowienia w łydkach i większą skłonności do skurczów. Cukrzycy często też cierpią na nadmierne oddawanie moczu, które także przyczynia się do utraty elektrolitów i niedoboru płynów w organizmie.

  • Inne choroby przewlekłe

Skurcze mięśni nóg nie muszą, ale mogą być objawem wielu poważniejszych chorób np. przewlekłej niewydolności żylnej, miażdżycy lub nadciśnienia tętniczego, które powodują zaburzenia ukrwienia w nogach. Ból w łydkach jest też częstym następstwem żylaków kończyn dolnych.

Nocne skurcze mięśni ud i łydek – jak im przeciwdziałać?

By ograniczyć lub zniwelować występowanie nocnych skurczów:

  • pij odpowiednie ilości płynów, najlepiej czystej wody – herbata, soki owocowe, a w szczególności słodzone napoje zapewniają dużo słabsze nawodnienie;
  • stosuj zbilansowaną dietę – jedz warzywa i owoce zawierające potas (np. banany, pomidory, ziemniaki), wprowadź więcej produktów z magnezem (gorzkiej czekolady, orzechów, otrębów, ciemnego pieczywa), wapniem (nabiał, mleko) i żelazem (kasza gryczana i jaglana, buraki, pestki dyni, brokuły);
  • uzupełniaj elektrolity – pij napoje izotoniczne po treningu. Możesz przyrządzać je w domu – najprostszy przepis to łyżeczka miodu, woda, sok z cytryny i szczypta soli;
  • stosuj suplementację – jeśli preferencje lub alergie pokarmowe nie pozwalają ci na spożywanie produktów bogatych w magnez, wapń, żelazo i potas, możesz przyjmować suplementy diety. Pamiętaj o regularnym przyjmowaniu tabletek.

Wypróbuj Doppelherz aktiv na skurcze

dostępny w oficjalnym Sklepie Doppelherz
Przejdź do produktu
  • ogranicz kofeinę – maksymalna dzienna dawka dla dorosłej osoby nie powinna przekraczać 300 mg. Pamiętaj jednak, że substancja ta znajduje się nie tylko w kawie, ale i w herbacie, coli czy napojach energetycznych;
  • unikaj długotrwałego siedzenia w jednej pozycji – szczególnie z nogą na nogę, czy ze stopami pod pośladkami. Pilnuj, by po dwóch godzinach przebywania w jednej pozycji wstać przynajmniej na chwilę i rozruszać nogi;
  • dbaj o regularną aktywność fizyczną – mięśnie osób uprawiających sport są lepiej ukrwione i bardziej odporne na wysiłek fizyczny;
  • nie przetrenowuj się – nadmierny wysiłek sprzyja skurczom, dlatego dobieraj ćwiczenia do swoich możliwości. Zawsze pamiętaj o rozgrzaniu mięśni przed treningiem;
  • często odpoczywaj z nogami w górze – leżenie i siedzenie z nogami opartymi na podwyższeniu pomaga zlikwidować opuchliznę i obrzęki, rozluźnia też mięśnie i poprawia krążenie. Wystarczy 15-20 minut dziennie w takiej pozycji
  • bierz gorące kąpiele i rób ciepłe okłady – to także rozluźnia mięśnie i poprawia ukrwienie w nogach. Pomaga też zredukować ból przeciążonych nóg.
  • noś wygodne buty i ubrania – wysokie obcasy, kozaki za mocno przylegające do łydek, a nawet obcisłe spodnie ze sztywnych uciskających materiałów sprzyjają występowaniu skurczów.

Jeśli, mimo zastosowania się do powyższych wskazówek, nocne i poranne skurcze będą nadal często występować, zgłoś się do lekarza. Być może są one objawem jakiegoś poważniejszego schorzenia.

Wyprubuj Doppelherz aktiv na skurcze

dostępny w oficjalnym Sklepie Doppelherz